Werkwijze
Coach
Coachen is een vorm van persoonlijke begeleiding die altijd gestoeld is op basis van gelijkwaardigheid en die zowel individueel als in groepsverband kan worden verzorgd. Coachen is geïndiceerd als er sprake is van een wens of noodzaak tot verbetering van het persoonlijk functioneren met zelfredzaamheid als doel. Het is een geschikt instrument voor een ieder die (meer) grip wil krijgen op het eigen functioneren. Voorwaarde voor een coachingstraject is de bereidheid om naar eigen drijfveren en handelen te kijken. Daarnaast is de motivatie om met de verkregen inzichten aan de slag te gaan van essentieel belang voor het eindresultaat.
Er wordt gecoacht op:
Structuur en regie
- hulp bij starten of compenseren van eenvoudige of complexe taken, besluiten nemen en gevolgen daarvan wegen;
- regelen van randvoorwaarden op het gebied van wonen, onderwijs, werk, inkomen, iets kopen/betalen, het stimuleren tot en voorbereiden van een gesprek met instanties;
- hulp bij plannen, stimuleren en voorbespreken van activiteiten;
- hulp bij starten of compenseren van op/bijstellen van dag/weekplanning, routine;
- inzicht geven in (mogelijke) gevolgen van besluiten;
- hulp bij zich aan regels/afspraken houden, corrigeren van besluiten of gedrag.
Praktische vaardigheden
- hulp bij uitvoeren of overnemen van eenvoudige of complexe taken/activiteiten;
- hulp bij oplossen van praktische problemen die buiten de dagelijkse routine vallen;
- hulp bij uitvoeren van vaardigheden die geleerd zijn tijdens behandelingen, zoals sociale vaardigheden;
- hulp bij het beheren van (huishoud)geld;
- hulp bij de administratie (alleen inzicht hebben);
- hulp bij gebruik vervoer;
- hulp bij of overnemen van post openmaken, voorlezen en regelen, afhandeling praktische zaken;
- hulp bij plannen en stimuleren van contact in sociale omgeving;
- hulp bij communicatie in de omgeving.
Toezicht
- oefenen met vaardigheden (al dan niet aangeleerd) zoals gebruik hulpmiddelen voor communicatie, stimuleren van wenselijk gedrag, inslijpen van gedrag;
- oefenen met de omgeving hoe om te gaan met de gevolgen van de aandoening, stoornis of beperking van cliënt;
- toezicht op- en het aansturen van gedrag ten gevolge van een stoornis, thuis of elders (bijvoorbeeld tijdens onderwijs);
- toezicht gericht op het bieden van zorg, zodat tijdig in kan worden gegrepen.
Er wordt altijd gewerkt met ervaren en professionele medewerkers, die actief betrokken zijn, op een verantwoorde manier en ervaren zijn met de doelgroep.